Ambassadeur Dieter Coppens en andere BV's leggen een knoop voor mensen met dementie

Alzheimer Liga Vlaanderen zet in op bewustwording met 'De Jaarlijkse Reminder'

Dat mensen met dementie vergeetachtig zijn, weet iedereen. Maar dat ze zich vaak vergeten voelen, weten veel minder mensen. Een op de vijf mensen krijgt dementie, bij vrouwen is het zelfs één op de drie. Dat maakt dat zo’n 200.000 mensen in ons land dementie hebben, een aantal dat blijft stijgen. Door de taboesfeer die nog heerst rond de aandoening, voelt de meerderheid van deze mensen zich eenzaam of niet begrepen. Dieter Coppens, wiens grootmoeder geraakt werd door de ziekte, roept op 21 september, Wereld Alzheimer Dag, samen met Alzheimer Liga Vlaanderen iedereen op om een knoop te leggen in een zakdoek, sjaal, veter of wat dan ook. Een teken dat men mensen met dementie niet vergeet.

Er heerst in Vlaanderen een groot taboe rond dementie. Mensen die aan deze ziekte lijden, worden geconfronteerd met vooroordelen en discriminatie. Ze krijgen meelijwekkende blikken, worden kinderlijk aangesproken of zelfs genegeerd. Dat merkt ook Kristine, mantelzorger voor haar partner met alzheimer: “Voor veel mensen is dementie nog vreemd, ze weten niet hoe ermee om te gaan. Dementie leidt tot uitsluiting. Dat stigma naast je neerleggen is heel erg moeilijk.” Bovendien zien veel mensen dementie als een ouderdomsverschijnsel, en niet als de ziekte die ze echt is.

In samenwerking met Dieter Coppens organiseert Alzheimer Liga Vlaanderen elk jaar een actie op Wereld Alzheimer Dag om meer aandacht te vragen voor personen met dementie. Dit jaar roepen ze Vlaanderen opnieuw op om een knoop te leggen in de zakdoek, sjaal, veter… als symbool dat men personen met dementie niet vergeet.

Ook Jelle De Beule steunt het initiatief en lanceert dit jaar mee de oproep op sociale media. De Nonkels-bedenker werd geconfronteerd met de gevolgen van alzheimer en dementie in zijn familie.

Op 21 september zullen er in Vlaanderen tal van knopen opduiken dankzij de steun van bedrijven zoals Play4. Op de zender zal de hele dag een aangepast logo met een knoop erin te zien zijn in de rechterbovenhoek. Verder scharen BV’s zoals Pascal Braeckman, Barbara Sarafian, Sandrine André en Evelien Van Hamme zich achter de oproep van Alzheimer Liga Vlaanderen om een knoop te maken.

Dieter Coppens, ambassadeur van de campagne: “Tot op heden is de ziekte van Alzheimer niet te genezen. Daarom is het des te belangrijker dat we leren omgaan met dementie. We kunnen veel doen om het leven voor mensen met deze ziekte aangenamer te maken. Dat is precies waaraan Alzheimer Liga Vlaanderen werkt: het ondersteunt mensen met alle soorten dementie en hun mantelzorgers, die dagelijks met de ziekte leven. Via activiteiten, bijeenkomsten en de Dementielijn, waar je terecht kan met eender welke vraag of bezorgdheid, werken ze aan een Vlaanderen waarin niemand zich vergeten voelt.”

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat sociaal contact de ziekte van Alzheimer kan afremmen. Totdat er een oplossing is, blijft sociaal contact het enige ‘medicijn’. “In deze razendsnelle maatschappij moeten we ons ervan bewust worden dat we milder moeten zijn voor elkaar, dat we er moeten zijn voor elkaar en dat we hierbij niemand mogen vergeten”, voegt Dieter Coppens toe.

Surf naar https://www.alzheimerliga.be/de-jaarlijkse-reminder voor meer informatie over de actie van Alzheimer Liga Vlaanderen. ​ ​ ​ ​

Fien Crommelinck

Senior Project Manager, Brum Smith (PR)

Persberichten in je mailbox

Over Alzheimer Liga Vlaanderen

Alzheimer Liga Vlaanderen is het aanspreekpunt voor mensen met dementie, hun mantelzorgers en iedereen die geraakt wordt door dementie.

www.alzheimerliga.be